top of page
Sök

VILOTRÄNING I VARDAGEN

Uppdaterat: 25 mars 2023

Av Ulrica Norberg Många känner sig trötta, matta och orkeslösa. Vilket är lätt att förstå av turbulensen i omvärlden.

Men också av att att tempot har under de senaste decennierna triggats upp rejält, så till den grad att vi knappt reagerar längre när pulsen trycker upp hjärtat i halsgropen när vi jagar deadlines så att magen knyter sig, mår illa av minsta felsteg eller att vår puls ökat över att vi inte fick ”tillräckligt” med gillatummar på ett inlägg i social media. Allt synas i sömmarna och inget är tillräckligt. Mycket vill ha mer och alla vill göra rätt.

Hur har vi kommit hit, till en plats där det råder en föreställning om att vi är maskiner som kan köra på i 180 maxfart timme efter timme?

Att vi håller utan vila.

Är vi svaga för att vi tar pauser, inte är med i allt, stundtals inte håller måttet (vad det nu är) måste ha allt bara för att? Nej, så klart inte.


Idag visar studier att många tror att återhämtning ”sköter sig själv”.

Vilket blir en hård i insikt när vi förstår att så inte är fallet.


Vi har under årtionden programmerats att prestera och polera vårt yttre till perfektion och betrakta vår insida som mindre värd, till den grad att den förtvinar och vi känner oss tomma. Kvar står vi och frågar oss själva hur det blev så, varför vi inte håller måttet och uppskattar det vi har och faktiskt HAR uppnått?


Jag tror att vi kan vara rörande överens om att detta sätt att leva på inte är hållbart. Att vilja utvecklas och skapa sig en möjlighet att få leva ett meningsfullt liv KAN gå hand i hand med en hållbar energibalans. Men för att det ska uppstå måste vi se över våra prioriteringar. Ett klokt steg i den riktningen kan vara att börja träna upp kraften i de delar av vårt nervsystem som hanterar återhämtning. Just för att vi lever i ett så kallat dygnet runt-samhälle där ingen avisering påminner dig om att stänga av. Det är något vi själva måste införliva i livsdansen.

Vi behöver hämta tillbaka kraften inom oss både för att vi ska må bättre som individer, men även som samhälle, för att råda bot på många av våra kollektiva utmaningar.


TIPS PÅ AKTIV ÅTERHÄMTNING

Restorative Yoga

Bulla upp bolsters, kuddar, filtar och placera dig i en restprative position i 20-30 minuter för en powerpaus. För inspiration, se min bok ÅTERHÄMTNING eller guidas av mig på Yogobe. Andas ut

Ett av de bästa sätten att stanna upp och lugna ner ett stressat system är att ta en stund för att sucka långsamt på utandning.


Mental detox

Försök att minimera all yttre stimulans. Stäng av tv:n och telefonen, lägg undan alla Ipads

och datorer och dra ner belysningen. Sänk volymen och kom ihåg att yttre lugn gynnar inre lugn.


Värna om vilan. Den är livsviktig.


Om,

Ulrica

TIPS för dig som önskar fördjupa dig i Aktiv Återhämtning, avspänningstekniker och restorative yoga - så håller Ulrica Norberg och Hillevi Borga sin mycket uppskattade kurs REST 29 sept- 1 okt. Du kan vara med live i studio eller via zoom.




57 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page